الغاية : علامة شرعية يعرف بها حدود الابتداء والانتهاء المتعلقة بحکم شرعي ، والمغيا هو : الشيء الذي قدر الشرع حدا لابتدائه وانتهائه ، والغاية قصر لامتداد المغيا وبيان لانتهائه ، فتوجب قصر المغيا على ما حدد غاية له ، وقد عني البحث عناية خاصة بأساليب الدلالة على الغاية ، عبر الکلمات (من) و (مذ) و (منذ) والأحرف التي يکثر دلالتها على الغاية وانتهاء المغيا ، وهي (إلى) و(اللام) و(حتى) والتي يقل دلالتها على انتهاء المغيا وهي (في) و(الباء) و(أو) و(الفاء) وأحيانا : (من)، کما استحدث البحث مسألة لأهم أساليب الدلالة على الغاية بغير الحروف الغائية ، وهي ثمانية أساليب تنبه الباحث إلى رصدها والتنبيه على أهميتها ، کما أبرز بعض الحکم في دلالة النص على أحد طرفي المغيا دون الآخر ، وأمثلة تعدد الغاية مع اتحاد المغيا ، وعکسه ، والترديد بين غايتين ، ثم عمد البحث إلى بيان أسباب دخول الغاية في المغيا وموانعه ، فحرر موضع الخلاف وإجمال سببه ، وأفاض في الأسباب والموانع التي قيل بتأثيرها في دخول الغاية في المغيا ، وانتهى إلى الترجيح الذي شفعه بالتطبيقات المفيدة المثمرة. The Ghaia: a legitimate sign in which the limits of the start and end related to a legal ruling are defined، and the Mughia is: the thing that the Sharia has determined the limit to its beginning and its end، and the Ghaia is limited to the extension of the Mughia and a statement of its end، so the Mughia must be limited to what has been set as its goal، and the research has meant special attention to methods of indicating the Ghaia، Through the words (from) and (since) and (since) and the letters that are most important to the Ghaia and the end of the Mughia، which are (to) and (the lam) and (even) and whose significance is less than the end of the Mughia that are (in) and (Baa) and (or ) And (faa) and sometimes: (from)، as the research has created an issue for the most important methods of indicating the end other than the teleological characters، which are eight methods that sprout The researcher has to monitor it and alert it to its importance، as it highlighted some of the ruling in the significance of the text on one end of the Mughia and not the other، and examples of multi-Ghaia with the union of the Muhghia، and its reversal، and repetition between two goals، then the research intended to explain the reasons for entering the Ghaia in the Mughia and its barriers، so edit the place of disagreement and total Its reason، it elaborated on the causes and barriers that were said to affect the entry of the Ghaia in the Mughia، and ended in the weighting which he interceded with beneficial and fruitful applications.
بن محمد آل حبتر, محمد بن مشبب. (2020). الغَايَةُ والمُغَيَّا وتَسَاوِيهُمَا فِي الحُکْمِ دِرَاسَةً تَأصِيلِيَّةً تَطْبِيقِيَّةً. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(1), 367-428. doi: 10.21608/jcia.2020.109923
MLA
محمد بن مشبب بن محمد آل حبتر. "الغَايَةُ والمُغَيَّا وتَسَاوِيهُمَا فِي الحُکْمِ دِرَاسَةً تَأصِيلِيَّةً تَطْبِيقِيَّةً". مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5, 1, 2020, 367-428. doi: 10.21608/jcia.2020.109923
HARVARD
بن محمد آل حبتر, محمد بن مشبب. (2020). 'الغَايَةُ والمُغَيَّا وتَسَاوِيهُمَا فِي الحُکْمِ دِرَاسَةً تَأصِيلِيَّةً تَطْبِيقِيَّةً', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(1), pp. 367-428. doi: 10.21608/jcia.2020.109923
VANCOUVER
بن محمد آل حبتر, محمد بن مشبب. الغَايَةُ والمُغَيَّا وتَسَاوِيهُمَا فِي الحُکْمِ دِرَاسَةً تَأصِيلِيَّةً تَطْبِيقِيَّةً. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2020; 5(1): 367-428. doi: 10.21608/jcia.2020.109923