الرواة الذين حکم عليهم أحد النقاد بالألفاظ الملزقات "دراسة تطبيقية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الحديث النبوي الشريف ، کلية عجوان الجامعية ، جامعة البلقاء التطبيقية ، المملکة الأردنية الهاشمية

المستخلص

يهدف هذا البحث لدارسة جميع الرواة في کتب الرجال الذين حکم عليهم أحد العلماء بـاللزق، وعلاقة ذلک بأحکام غيره من العلماء، والذين بلغ عددهم خمسة عشر راوياً ؛ وقد خلصت الدراسة إلى إطلاق العلماء لفظ اللزق على کل راوٍ خلاصة الحکم عليه بأنه ثقة، أو صدوق، أو ضعيف الحديث أو ضَعِيف قليل الحديث، أو حتى ضعيف جدا، وفهم ذلک هام للحکم على الحديث النبوي؛ لئلا يتعجل أحد في الحکم؛ فليس کل أطلق عليه لفظ الالزاق يحکم بجرحه،  وهذا بالتطبيق العملي؛ فلا نقدح بالراوي فقط لوجود لفظ الالزاق بل لابد من قرائن تبين ذلک، وهذا لخدمة الحديث النبوي، وبيان أهمية التأدب في التعامل مع کلام علماء العلل بحرص في هذا العصر، وبيان جهودهم.
This paper attempts to study fifteen Hadeeth relators who have been mentioned in Men’s Books and who have been judged, by some critics, with Hadeeth copy-paste words (allzaq), connecting this study to other Hadeeth scientists’ decisions without depending on those Hadeeth relators. This paper concludes that Hadeeth scientists have described those fifteen Hadeeth relators  with Hadeeth copy-paste word (lazaq), categorizing them into five categories: reliable; veracious; weak Hadeeth relator;  a little bit weak Hadeeth relator;  too weak Hadeeth relator. Accordingly, it is important to understand the issue of (ilzaq) while judging Annabawi Hadeeth in order not to hasten in making decisions about these relators. Thus, it is not necessarily to accuse a Hadeeth relator with unreliability  just because he was described with (ilzaq), instead, we should get sure, by examining  proofs, before vituperating any Hadeeth relator. By doing this, we serve Prophet Mohammad’s Sunnah (peace made upon him), carefully and politely dealing with Hadeeth-defect scientists’ opinions, and clarifying their efforts in composing various meanings nowadays.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية