السرد في المقامة المضيرية لبديع الزمان الهمذاني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم العلوم التربوية والاجتماعية - کلية الکرک الجامعية جامعة البلقاء التطبيقية- الأردن

المستخلص

للمقامة عدة خصائص تدرس من خلالها ألا وهي القصة المقامية، ومضمونها وموضوعها، وراويها عيسى بن هشام، وبطلها أبو الفتح الإسکندري، والحوار البسيط الذي لا يکاد يظهر إلا بعبارات التعجب والاستفهام في المقامة المضيرية، وهناک خصائص المکان والزمان، حيث إن المقامة تحدد مکانها وزمانها مباشرة قبل بدء أحداثها.
ومن خصائص المقامة الوصف الذي کثر في المقامة المضيرية عن البيت والزوجة والمحلّة والغلام والإبريق، وجاء أسلوب المقامة مليء بالمحسنات البديعية من جناس وطباق وسجع وأسلوب ناعم في التقديم، وعن مکونات القصة بما في ذلک التبئير، وهو العلاقة بين الرؤية والشيء المرئي في النص السردي، ويشمل التبئير المبئر الذي يعرض علينا عالمه السردي، وقد ظهر عيسى المبئر، وعيسى الراوي، ومن التبئير أخذنا الحديث عن مستويات وهي سبعة مستويات، وشمل موضوع التبئير، الشخوص، والدهر، والمکان والمحال والبناء وغيرها في المقامة المضيرية.
أما عن الشخصيات المرکزية في عالم السرد، وهي شخصية عيسى بن هشام الراوي الثاني بعد الهمذاني، وأبو الفتح الإسکندري الراوي الثالث، والتاجر الراوي الرابع، وکان الحديث عن کل واحد منهم، وعلاقته بالسرد المقامي، وعن الزمن الحکائي، جاء الترتيب الزمني للأحداث عن طريق زمن التوازن المثالي، والذي اختفى من المقامة المضيرية، وحالة الانطلاق من وسط المتن الحکائي عن طريق الاسترجاع الخارجي والمزجي، أما الديمومة کالحذف والتلخيص، واللذان يساعدان على عملية التسريع السردي، وعن الأمکنة التي تدور عليها الحرکة الروائية في الفضاء الحکائي، يعد عنصر مهم من عناصر السرد، وعن مکونات النص جاء الوصف بأنواعه، وظهر الراوي ومستويات روايته، وکذلک المسرود عليه، وعنصر التعرّف، وکان للرؤية السردية أثرها في هذه المقامة، ويظهر الخطاب السردي في هذه المقامة بوجود عدد من الاستطرادات الخطابية.
The residence has several characteristics through which it is taught, namely, the story of Al Maqamah, its content and its subject, and it was narrated by Issa bin Hisham, and its hero Abu Al Fath Al Iskandari, and the simple dialogue that can hardly appear except with expressions of exclamation and interrogation in the distant maqamah, and there are properties of space and time, as the maqamah determines its place and time directly Before it starts.
Among the characteristics of the maqamah is the description that abounded in the hostile maqam on the house, wife, locality, boy, and pitcher. The maqam style was full of exquisite enhancements from anagrams, dishes, bravery and a soft style of presentation, and about the components of the story including the focus, which is the relationship between vision and the visible object in the narrative text, and includes The well-being that the narrative world presents to us, and the well-being, Jesus and the narrator, and from the focus we have come to talk about levels which are seven levels, and included the topic of the well-being, the persons, the age, the place, the places, the building, and others in the shrouded shrine.
As for the central figures in the world of narration, which is the figure of Isa bin Hisham, the second narrator after Al-Hamdhani, Abu Al-Fath Al-Iskandari, the third narrator, and the fourth narrator, and the conversation was about each of them, and its relationship to the narrative narration, and about the narration time, the chronological order of events came through a time The ideal balance, which has disappeared from the hostile shrine, and the starting state from the center of the narrative textures through external and mixing retrieval.As for permanence such as deletion and summarization, which helps in the process of narrative acceleration, and the places on which the narrative movement revolves in the spatial space, is an important component of the secret D, and on the components of the text the description came in all its types, and the narrator appeared and the levels of his narration, as well as the narrative on it, and the element of recognition, and the narrative vision had its effect on this maqam, and the narrative discourse appears in this maqam with the presence of a number of rhetorical digestions.

الكلمات الرئيسية