أحکام دفع الصائل عن العرض والمال والغير في الشريعة الإسلامية والقانون الجنائي السوداني لسنة 1991م (دراسة فقهية مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية الإمام الهادي

المستخلص

أقرت الشريعة الإسلامية دفع الصائل لرد اعتدائه عن النفس والعرض والمال ونفس الغير وماله وعرضه, والمقصود منه دفع الاعتداء ولبس عليه عقوبة ,لقوله صلى الله عليه وسلم.( انصر أخاک ظالماً أو مظلوماً)
   وصف الفقهاء الصائل بأنه ظالم ,والمراد بالصائل مريد الصول وإن لم يصل بالفعل,بل کان يريد الصول,إذ کان على وشک أن يصول.
اتفق  الجمهور من الحنفية والملکية والقانون السوداني على مشروعية الدفاع الشرعي لحماية الإنسان لنفسه أو نفس غيره  من اعتداء الصائل , وعند الشافعية بالوجوب إذا کان کافراً وبالاستسلام إذا کان مسلماً, وعند الحنابلة وجوب دفع الصائل عن النفس في غير وقت الفتنة.
اختلف الفقهاء في الصائل وضمانه :عند الجمهور لا ضمان عليه وأخذ به القانون الجنائي السوداني, وذهب الحنفية إلى أن المصول عليه يضمن البهيمة.
 اتفق الفقهاء من الخنفية والمالکية والشافعية والحنابلة والقانون الجنائي السوداني على وجوب الدفاع عن العرض.
احتوى البحث على ستة مباحث , المبحث الأول :تعريف الدفاع الشرعي في الشريعة والقانون السوداني ,المبحث الثاني:حکم الدفاع عن العرض, المبحث الثالث : الدفاع عن المال, المبحث الرابع: الدفاع الشرعي عن الغير.
الخاتمة احتوت على نتائج منها:
1-                   وجوب نصرة المظلوم .
2-                   جواز قتل الصائل من وجده يزني بامرأته أو بنته أو أخته.
 3- وجوب قتل من قصد إنساناً بالقتل.
Approved Islamic Alhaaah pay off the attacker respond assaulting self-supply and the money and the same of others and property and honor, and is intended to push the attack and put on him death, for saying peace be upon him. (Support your brother right or wrong.
   Description jurists off the attacker as unjust, and who wants to be Balsail assets that have not already up, but he wants to assets, as it was about to pan.
The audience agreed from the tap, property and the law of Sudan on the legality of the defense's legitimate to protect the rights of the same or the same as other assault off the attacker, and when Ahafiehbalojob if an infidel and to surrender if he was a Muslim, and when Hanbali must pay off the attacker self in the time of strife.
Scholars differed in off the attacker and assured: When the public for collateral and taken by Sudanese criminal law, and he went Alhnqah, serums that it ensures the beast.
 Unanimously agreed to Knvih and Almopkyh and Shafi'i and Hanbali and Sudanese criminal law on the necessity of defending the show.
The research includes six sections, the first section: Definition of the defense's legitimate law and the law of Sudan, second topic: the legality of the defense's legitimate, Section III: pay off the attacker in self-fourth theme: the rule of the defense of the show, fifth section: Defend money, sixth topic: legitimate defense of third parties.
    Conclusion contained the results, including:
1- should be defending the oppressed.
2-permissibility of killing off the attacker from his grandfather and his wife commit adultery, or daughter, or sister.
 3-must be killed in order to kill a man.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية