الملخص: إن الشريعة الإسلامية کفلت حرية الاختيار للمکلف في أقواله وأفعاله، وجعلت الرضا أساسًا لتصرفاته، فلا قسر، ولا إجبار، والمتدبر لمفاهيم الشريعة الإسلامية، يري فيها العناية الفائقة لکل ما يرفع الإنسان، ويصون حياتَه من الوقوف علي أبواب المذلة والهوان، وتبرز هذه العناية في َإسقاط بعض التکاليف الشرعية أو کلها أحيانا، في حالة الإکراه والاضطرار، وَإباحة بعض المحرمات. ولهذا فقد تناول هذا البحث موضوع الإکراه باعتباره عارضًا من عوارض الأهلية, وأثره على الإقرار عند الأصوليين. وأدعو الله تعالى أن يجعله نافعا، وأن يحسن القصد به والمثوبة عليه، وهو حسبنا ونعم الوکيل. وقد توصل البحث إلى نتائج، أهمها: أن الإکراه أحد عوارض الأهلية المؤثرة على تکليف المکلف، وأن الإکراه حَمْلُ الغير على أمر يمْتنِعُ عنه، بتخويف يقدر الحامل على إيقاعه، ويصير الغير خائفا به، فائت الرضا بالمباشرة. وأن الإقرار هو إخبار عن حق ثابت على المخبر، حجة شرعية ويعتبر سيد الإثباتات، وقد دل على ذلک الکتاب والسنة والإجماع والمعقول، کما أن العلماء -رحمهم الله - متفقون على أنه لا يجوز استخدام وممارسة أي وسيلة تؤثر على صحة ما يصدر عن الإنسان من إقرار إذا کان لا يوجد قرينة أو دليل يرجحها.کما أن أقوال العلماء اختلفت فيما إذا کان الإکراه مرتبطًا بقرينة ولها دليل يرجحها بين ترتيب الأثر على إقراره هذا أم أنه لا تأثير له؟ وأن الراجح عدم جواز الإکراه على الإقرار. Islamic law guaranteed freedom of choice for the person charged with his sayings and actions, and made contentment a basis for his actions. There is no coercion, nor coercion, and the mastermind of the concepts of Islamic law sees in him the utmost care for everything that elevates a person, and protects his life from standing at the gates of humiliation and humiliation, and this care is highlighted in dropping Certain or all legal costs, in the case of coercion and compulsion, and the permissibility of some taboos. Therefore, this research has dealt with the issue of coercion as a symptom of eligibility, and its impact on the recognition of fundamentalists. And I pray to God Almighty to make it useful, and to improve the purpose and reward for it, which is our counting and the blessing of the agent. The research reached results, the most important of which are: coercion is one of the symptoms of eligibility affecting the assignment of the taxpayer, and that coercion causes others to refrain from it, by intimidating the pregnant woman, who is able to set him up, and who becomes unafraid of him, and is satisfied with direct contact. And that acknowledgment is a statement of a proven right on the informant, a legal argument and considered to be the master of evidence. This was indicated by the book, the Sunnah, consensus and reasonable, and the scholars - may God have mercy on them - agree that it is not permissible to use and exercise any means that affects the validity of what is issued by a person If there is no presumption or evidence that favors it, just as the sayings of scholars differed as to whether coercion is related to presumption and has evidence to suggest it between the arrangement of the impact on this endorsement or whether it has no effect?And that the most correct is the inadmissibility of coercing the declaratio
بن منصور الزهراني, عبد الله. (2019). الإکراه وأثره في الإقرار. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 4(5), 555-592. doi: 10.21608/jcia.2019.102171
MLA
عبد الله بن منصور الزهراني. "الإکراه وأثره في الإقرار", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 4, 5, 2019, 555-592. doi: 10.21608/jcia.2019.102171
HARVARD
بن منصور الزهراني, عبد الله. (2019). 'الإکراه وأثره في الإقرار', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 4(5), pp. 555-592. doi: 10.21608/jcia.2019.102171
VANCOUVER
بن منصور الزهراني, عبد الله. الإکراه وأثره في الإقرار. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2019; 4(5): 555-592. doi: 10.21608/jcia.2019.102171