التعايش السلمي بين المسلمين وغيرهم دراسة فقهية مختارة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة

المستخلص

هذا البحث يناقش أهمية فقه الأقليات وأن يساعد هذه الأقليات المسلمة أن تحيا بإسلامها، حياة ميسرة بلا حرج فى الدين، ولا إرهاق فى الدنيا وأن يعاونها بأن تتفاعل مع المجتمع بصورة إيجابية ، مع المحافظة على تميز الشخصية المسلمة بسلوکها والتزامها والحرص على التواصل مع المجتمع والاندماج والتأثير فيه وعلى هذا بينت أنه:-
 
1-    اتفق الفقهاء على أن عورة المسلمة مع المسلمة ما بين السَّرة والرکبة فيحرم نظره وما عدا ذلک فيباح النظر إليه.
2-    اختلف الفقهاء فى حکم عورة المسلمة بالنسبة للمرأة غير المسلمة على ثلاثة أراء : الراجح منها : أنه يجوز للمسلمة أن تکشف أمام غير المسلمة ما يبدو منها عند المهنة والعمل وهو الوجه والرأس واليد إلى المرفق والرجل إلى الرکبة.
3-    عورة المسلمة بالنسبة لأقاربها غير المسلمين وفيها حکمان: إما أن يکون محرماً لها أم لا، فإن کان محرماً لها فالراجح: أن المسلمة لها أن تکشف أمامه ما يبدو عند المهنة.
4-    عورة المسلمة لأقاربها الأجانب عنها فيها رأيين: الراجح أن جميع بدن المرأة عورة ما عدا الوجه والکفين.
5-    اتفق الفقهاء على أن الخُطبة شرط صحة للجمعة واختلف الفقهاء فى حکم الخُطبة بغير اللغة العربية إلى رأيين: والراجح هو محاولة الجمع بين الرأيين بأن يأتى بالحمد وقراءة آية أو أکثر بالعربية ثم الخُطبة بلغة السامعين.
6-    أجمع الفقهاء على أن المسلم لا يصلى على غير المسلم حتى لو من أقاربه واختلف فى اتباع جنازته وتعزيته على رأيين الراجح منها: القول بالجواز.
7-    واختلف الفقهاء فى غسله وتکفينه ودفنه إن کان من أقارب المسلم على رأيين: الأول بالجواز وهو الراجح, والثانى بالمنع .
8-    اتفق الفقهاء على جواز معاملة المسلمين لغيرهم إذا وقع فيما يحل، فيجوز استقراضهم، واستيداعهم، والاستعارة منهم.
9-    يجوز عمل المسلم عند غير المسلم إذا کان العمل مباحاً وليس فيه إذلالًا للمسلم ولا يعود بالضرر على المسلمين.
10-         لا يجوز عمل المسلم عند غير المسلم فيما هو محرم، إلا إذا خاف على نفسه الهلاک.
This paper discusses the importance of the jurisprudence of minorities and to help these Muslim minorities to live in Islam, a soft life without embarrassment in religion, nor exhaustion in the world and to help them interact with society in a positive manner, while maintaining the distinctive character of the Muslim behavior and commitment and care to communicate with the community and integration and influence In it and on this showed that: -
 
1 - The scholars agreed that the Muslim nakedness with the Muslim woman between the navel and the knee is forbidden to look and otherwise it is permissible to look at him.
2 - Jurists differed in the rule of Muslim nakedness for non-Muslim women on three views: Most likely, including: that it is permissible for the Muslim to reveal before the non-Muslim what appears in the profession and work, which is the face, head and hand to the elbow and men to the knee.
3 - Muslim nakedness for non-Muslim relatives and two rulings: either to be haraam for her or not, if it is haraam for her, it is more likely: that Muslim women have to reveal in front of him what appears when the profession.
4 - Muslim nakedness to her foreign relatives in which there are two views: most likely that all women 's body is naked except the face and hands.
5 - The jurists agreed that the sermon is a valid condition for Jumu'ah.
6 - All the scholars agree that the Muslim does not pray to a non-Muslim even if his relatives differed in following his funeral and condolences on the most likely view of them: say permissible.
7 - The scholars differed in washing and shrouding and burial if the relatives of the Muslim on two views: the first passport is more likely, and the second prevention.
8 - The jurists agreed on the permissibility of treatment of Muslims to others if it falls within what is permissible, it is permissible to borrow, deposit, and borrow them.
9. It is permissible for a Muslim to work with a non-Muslim if the work is permissible and is not humiliating to the Muslim and does not harm the Muslims.
10. It is not permissible for a Muslim to work with a non-Muslim in a mahram, unless he fears for himself the destruction.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية